IoT Dashboard

Rozhovor  Honzy Kořána z KPCS IoT týmu s Martinem Macíkem Jr. z Big Shick Racing o přepravě veškerého vozového parku a zařízení na lodi

Když jste se vrátili z přejímek v Le Havre, kde došlo k technické kontrole vozů a jejich nalodění na loď do Peru, měli jste z něčeho obavy? Přeci jen se od loňska na autě hodně změnilo.

Le Havre je vždy první krok k lednovému Dakaru. Neřekl bych obavy, jako spíš dostatečný respekt, díky kterému se na přejímky pořádně připravíme. Nechceme nic podcenit, takže se každé auto připravuje zvlášť, ať je to závodní speciál “Franta” nebo novinářské Toyoty či Miník. Každý člověk z týmu má na starosti tu svou činnost, jako jsou povinné výbavy, osobní věci v bydlíku, bedny s náhradními díly v servisním MANu apod.

Na Dakar letos jede 337 závodníků. Ne všichni jedou z Evropy, ale přeci jen, když ke každé posádce napočítám minimálně dvě doprovodná vozidla, vejde se to vůbec všechno na jednu loď? Vždyť jen BickShock Racing vypravuje letos 6 aut, z toho 5 doprovodných - počítám samozřejmě i KPCS/Microsoft doprovodné vozidlo pro podporu přenosu dat do Azure Cloudu.

Říkáme, že je to největší a nejdražší pojízdné parkoviště na světě. Ano, všechna technika, která odplouvá z Evropy (je více míst po světě, odkud můžete techniku poslat, ale toto je hlavní, kde probíhají i přejímky), je na jedné lodi, která je určena pouze pro Dakar. Motorky se například naskládají do kontejnerů, některé mají závodníci schované v doprovodných vozech (jako např. my naši pro Brabčáka).

Pojďme trochu poodhalit temné stránky přepravy závodních vozidel do Jižní Ameriky. Soudě podle toho, že KPCS IoT server jste pečlivě ukryli do Bydlíka, existují obavy, že se leccos záhadně cestou ztratí. Máte z minulosti nějakou špatnou zkušenost?

Bohužel máme. Přepravu jako takovou má na starosti externí firma, kterou si pořadatel najímá. I když říkají, že se nemůže nic stát a že je vše v naprostém pořádku, tak tomu v minulosti ne vždy bylo. Můj první rok za volantem 2015 u mého závoďáku zničili převodovku i spojku. jak se asi snažili závodit cestou na loď, do toho ztratili klíčky a ještě rozbili okénko. Minulý rok nám zmizeli věci z Toyoty. No prostě se může stát ledaco, ale předcházíme tomu a nic v autech nenecháváme, tedy tam, kam přepravci mají přístup. Tak KPCS IoT server je v bezpečí.

Závodním kamionem musí někdo na loď najet a pak z ní zase sjet. Obvykle nechceš vůbec dávat volant z ruky ani vlastním mechanikům, jak se srovnáš s tím, že těch 1000 koní musí řídit někdo úplně cizí?

Každý rok velmi špatně. Bohužel mi nic jiného nezbývá. Máme pro to ale menší opatření, takže mají omezený výkon i rychlost, aby nedošlo k dalším komplikacím jako v minulosti. Raději zaklepu, ale minulý rok to bylo v pořádku.

Na letošní Dakar pro Tebe bude mít KPCS po každé etapě přesně zaznamenaný profil trati a spoustu údajů o rychlosti, zrychlení, brždění, otřesech a teplotách různých částí auta. Jsou to údaje pouze pro mechaniky kvůli preventivní údržbě a optimalizaci auta, nebo čekáš, že analýza dat mezi etapami bude i něco, podle čeho můžeš třeba zajet lépe specifické části trati v dalších etapách?

Toto budou informace nejdůležitější pro budoucí vývoj kamionu, dále pak pro mechaniky, jak říkáš a do třetice pro mě. Určitě to budou zajímavá čísla v tom, že se podívám na momenty, kdy se mi například něco nepovedlo. Podle hodnot budeme vědět, kde byla chyba, a hlavně budu vědět, jak si s tím následně poradit. Mluvíme o venkovních teplotách vs výkon auta, teplota vs funkčnost brzd podle toho, jak moc budu brzdit, atd. Sám jsem zvědavý, na co všechno v průběhu Dakaru přijdeme.