IoT Dashboard

Aktuálně z DAKARu Honza Kořán

4. a 5. etapa je dle slov pamětníků to nejtěžší, co kdy při DAKARu zažili. Pořadatelé se při výročním 40. ročníku snaží vrátit zpět ke kořenům Dakaru v afrických pouštích, a tak dali dohromady to nejtěžší, co může Peru nabídnout.

Historicky první hromadný start

Včera se startovalo na pláži, a to historicky poprvé hromadným startem. Na široké pláži Pacifiku se na start postavilo v každé vlně 15 motorek nebo tři auta či dva kamiony. Divácky atraktivní souboj jako z motocrossu nebo závodu dragsteru se všem líbil, včetně jezdců samotných. Kamion LIAZ Martina Macíka porazil na pláži podstatné silnější Kamaz, a to využitím malé jezdecké chyby při přejezdu terénní nerovnosti. Cekali jsme s naši doprovodnou Toyotou na zhruba desátém kilometru celkem 16 km plážové pasáže. Plaze jsou tu velmi nedostupné, a tak jsme se na ni dostávali přejezdem cca 5 km pouště. V poslední duně před pláží jsme zapadli. K našemu velkému překvapeni na jinak pusté plazi žije místní bezdomovec a kousek od něj měli zaparkovanou Toyotu organizátoři. Ti nám bohužel znemožnili natočit si průjezd kamionu dronem. Jeden ze způsobu zatraktivnění IoT dat pro fanoušky teamu BigShock Racing je napárovat záběry z onboard kamery s daty z čidel v ISS. Doplnit záběry o ty letecké by bylo jistě ještě atraktivnější. Organizátoři ovšem drona považuji za ohroženi bezpečnosti na trati, takže zatím bohužel. Uvidíme v pustých pláních bolivijských hor.

Extrémně náročný terén dal zabrat všem

4. i 5. etapa pokračovala z pláže do blízkých hor. Z pláže se jelo přes vyschlé a velmi rozbité řečiště, plné velkých ostrých balvanů. Mnoho favoritů z řad motorkářů, aut i kamionů v těchto etapách odstoupilo, někteří pro selhání techniky, jiní pro zranění a další prostě pro celkovou vyčerpanost.

Etapa pokračovala obrovským dunovištěm, kde některé duny měřily až 600m. Pár jsme jich zdálky viděli, jen si je těžké představit, jak se na ně to 8 t monstrum vyhrabe. Naše téměř třítunová Toyota zapadla už na duně vysoké tak 15m. Po kratší manuální práci s lopatami a nájezdy jsme se dokázali dostat k místu přechodu z řečiště do dun.

Výsledek teto etapy pro speciál LIAZ z hlediska techniky:

  • nárazem prasklé hadice k oběma předním brzdám
  • zničené tlumiče na pravém předním kole
  • zničená převodka řízeni
  • proražené 2 gumy

Jak pracuje naše IoT v těchto tvrdých podmínkách

V této konstelaci asi nepřekvapí, že i naše ISS (IoT) utrpěla menší ztráty. Konektor napájení BananaPi se odpojil od tištěného spoje, což způsobovalo náhodné odpojování datového zdroje. Při nočních opravách přední nápravy nebylo možné dostat se do kabiny, což zdrželo opravu, ale dnes je již vše jak má být. Jen se těšíme na příznivější frekvence bolivijských operátorů, abychom mohli data vysílat do cloudu během závodu.

Další peruánská výzva, která nám nebude chybět, je dobíjení kreditů datových tarifů. Když vám již po patnácté tvrdí webový formulář, že vaše karta není ani VISA ani MasterCard, mate chuť naučit se nějaké peprné slovo pro odeslání zprávy operátorovi:-)

Data, na která se těšíme, jsou data z nejtěžších částí etapy, kdy skoky v dunách a na tvrdém povrchu, extrémní teploty a extrémní nároky na techniku roztočí naše ukazatele do krajních hodnot.

IoT pomohlo i v reálném čase

Ač našim cílem je především analýzou dlouhodobých datových trendů docházet k závěrům důležitým pro vývoj další verze kamionu, máme již úspěch okamžitého využiti. Při extrémní etapě nás manager týmu Martin Macík starší požádal o krátkou analýzu závislosti terénu na teplotách obou diferenciálu. Porovnáváním dat z náročné etapy jsme prokázali, že dimenzovaní a chlazeni diferenciálů zajišťuje jejich hladký chod v rámci povoleného rozmezí a zadní diferenciál i v extrémních podmínkách dosahuje teploty o 23 stupňů vyšší než přední, ale stále hluboko pod krajní mezí. Toto jsou data, která tým ještě vloni neměl vůbec k dispozici a měřeni teploty se provádělo ručně po dojeti etapy.