IoT Dashboard

z DAKARu aktuálně Honza Kořán

Pokud se rozhodnete vyvíjet IoT zařízení pro nejtěžší terénní závod světa, samozřejmě očekáváte potíže. Jen možná jiného rázu, než co jsme si za dnešek prožili.

Jak to s IoT pro DAKAR začalo…

Ale začněme od začátku. Společnost KPCS CZ už během loňské Rallye DAKAR začala spolupracovat s týmem Martina Macíka (Big Shock Racing) na vývoji zařízení, které by během závodu sbíralo a zaznamenávalo veškerá zajímavá data pro pozdější analýzu závodu. Rychlost, otřesy, nadmořská výška, zrychlení a zpomalení, teploty kritických částí závodního kamionu LIAZ atd. Přidali jsme si k tomu ještě další výzvu - data nejen zaznamenávat, ale rovnou online vysílat do Microsoft Azure cloudu a zobrazovat průběžné analýzy online v PowerBI.

… a jak to pokračovalo

V průběhu roku během testování v Čechách, na závodech ve Španělsku a při ostrém testování v tuniské Sahaře docházelo k vylepšování zařízení tak, aby přežilo extrémní teploty, výkyvy v napájení, vibrace a otřesy při jízdě 9tunové bestie 140km/h těžkým terénem. Dnes je v kamionu již třetí verze zařízení a v poslední verzi má schopnost opravdu přes LTE modem odesílat data online. Zobrazování a analýza dat je tak možná již během závodu.

DAKAR 2018 4. ledna 2018 – dlouhý  boj se SIM kartou

Příprava na online vysílání v Jižní Americe začala včera tím, že jsme si pro jistotu už na letišti koupili místní SIM kartu s 5GB dat. 64 dolarů se zdálo poněkud moc, ale co naděláte. Ráno jsem si přivstal, abych SIM kartu rozchodil už pěkně v hotelu, než ji dojedeme montovat do kamionu. Obvykle stačí SIMku vložit do modemu, ten připojit k WiFi AP, maximálně nakonfigurovat APN. Tak to fungovalo v celé Evropě a dokonce i na Sahaře. Ne však v Peru… Po hodině a půl marného zápolení balíme veškerou výbavu a vyrážíme směr bivouac (speciální termín francouzského původu označující místo, kde je všech 400 závodních strojů a k tomu nejméně stejně doprovodných vozidel. Místo, které nikdy nespí a i ve 4 ráno je slyšet hluk motorů testovaných v nejvyšších otáčkách a hukot rozbrušovaček a svářeček).

Další pokus

Včera 3 km dlouhá cesta přes Limu trvala asi 15 minut. Nyní, v plném provozu a za marného hledání správné brány pro vjezd do vojenského prostoru (kde je první bivouac) krásná hodinka a půl. Vedro, hluk a prach nás doprovází všude…

Další marný boj se vzdorující SIM kartou proběhl přímo v kamionu spolu s bojem o místo v již tak nepohodlné kabině, kde se zrovna montuje nový omezovač otáček. A celou noc se demontovala a opravovala převodovka. SIMka stále vzdoruje, a tak se vydáváme na nákup nové do blízkého nákupního střediska. Když se konečně na pátý pokus dobereme někoho, kdo mluví anglicky, nevycházíme vzájemně z údivu. Kolik že jste dali za SIM kartu na letišti? 64 dolarů? U nás stojí 5… Aha, tak nám dejte radši 4 ks. OK, takže nejdříve pas, vyplňování, pak cesta na pokladnu a zaplatit za SIM, pak zpět, další vyplňování a zpět na pokladnu zaplatit za data. Ne, najednou to bohužel nejde. SIMky vyzkoušeny v telefonech a tabletech, včerejší podvodná funguje pouze na Facebook a vyměnit nejde, protože není v systému.

Přejímka závodních a doprovodých vozů – ať žije byrokracie

Zpět do bivouacu, ale rychle, protože v 17:30 jsme objednáni na přejímky závodních i doprovodných vozů. To je zase parádní přehlídka francouzské byrokracie vylepšená najmutím místních úředníčků, kteří neumí anglicky. Na karnet postupně nasbíráme 7 razítek, abychom si nakonec mohli vyzvednout IriTrack a závodní GPS navigaci. Pokud chcete dělat doprovodné vozidlo závodnímu kamionu, vztahují se na vás téměř stejná pravidla, jako na závodní auto. Razítka se daří, zásek nastane až (jak jinak), u techniky. Nejdřív přestane fungovat stropní osvětlení v autě, pak externí anténa na GPS a pak i samotný IriTrack (povinné naváděcí zařízení pro případ havárie na trati). Po třech hodinách konečně vše vyřízeno a opraveno. Tak rychle do hotelu, něco sníst, než zavře restaurace a doladit ten modem, zpracovat fotografie, napsat článek a rozmyslet, jak budeme zítra ladit data ze zařízení, když je kamion po přejímkách na uzavřeném parkovišti, kam se k němu vůbec nesmí až do začátku závodu…